Buyer Persona, Customer Avatar lub znany również jako portret klienta, to opis fikcyjnej osoby, która szczegółowo opisuje idealnego klienta danej firmy.
Cel buyer persona.
Celem tworzenia persony nabywcy jest uzyskanie jak najdokładniejszego obrazu osób, które kupują Twój produkt. Dopóki nie zrozumiesz, kim są i co mają ze sobą wspólnego, nie możesz mieć całkowitej pewności co do właściwego wyboru sposobu komunikacji z kluczowymi grupami docelowymi oraz innych działań marketingowych. Persona nabywcy jest zazwyczaj tworzona na podstawie cech osobowości rzeczywistego klienta i/lub w oparciu o szeroko zakrojone badania. Znając swoją potencjalną grupę odbiorców, możesz prowadzić blogi, wysyłać e-maile lub tworzyć strony docelowe, które zapewnią Ci znacznie wyższy współczynnik konwersji.
Należy pamiętać, że firma może mieć kilka typów nabywców. I to jest absolutnie normalne. Być może jeden produkt lub usługa są odpowiednie dla różnych typów ludzi, więc każdy typ będzie potrzebował własnego portretu konsumenta.
Jak zbudować buyer persona?
Pierwszą rzeczą, jaką można zrobić, jest przeprowadzenie badań na temat obecnych klientów. Osoby te korzystają z Twojego produktu / usługi, czyli są Twoimi docelowymi konsumentami, na których musisz zwrócić uwagę i których musisz poznać.
Poproś dział marketingu i sprzedaży o zebranie danych statystycznych dotyczących cech demograficznych i osobowych. Nie należy jednak polegać wyłącznie na tych danych. W większości przypadków, aby uzyskać pełne informacje o potencjalnych nabywcach, konieczne jest przeprowadzenie dodatkowego badania.
- Tworzenie ankiety.
Jeśli to możliwe, zadzwoń do swoich klientów (przez Skype’a) i porozmawiaj z nimi w cztery oczy. Najlepiej jest organizować takie rozmowy 1-2 razy w roku.
Jeśli nie masz bazy klientów, porozmawiaj z subskrybentami swoich kont w mediach społecznościowych i na innych platformach. Przedstaw się i powiedz, że prowadzisz badania mające na celu poprawę jakości usług. Zapytaj, czy mają 10-15 minut na rozmowę z Tobą.
W ostateczności należy zbadać klientów konkurencji. Możesz przeczytać ich komentarze w Internecie, znaleźć ich osobiste strony w sieciach społecznościowych; w wyniku tej pracy uzyskasz wiele przydatnych informacji. - Przeprowadzenie badań online.
Na tym etapie można poczuć się jak detektyw: wybrać konkretną osobę spośród potencjalnych klientów i przestudiować wszystkie jej profile w sieciach społecznościowych i serwisach: publikacje na jej temat w mediach i na różnych stronach internetowych. Facebook i LinkedIn to sprawdzone miejsca, w których można znaleźć informacje potrzebne do stworzenia buyer persona. Wszystkie zebrane dane należy przechowywać w jednym miejscu, aby później można było bezpiecznie odnaleźć właściwą osobę. - Symulacja charakterologiczna.
Przećwicz projektowanie wizerunku idealnego klienta na podstawie danych uzyskanych po przeprowadzeniu ankiety i badań online. Chodzi o to, aby stworzyć konkretną osobę z własnym charakterem, nawykami i cechami osobowości. Taki portret konsumenta pozwoli lepiej zrozumieć grupę docelową.